Book nu

Sinatur som ansvarlig virksomhed


Det er afgørende for os at drive hotel- og konferencesteder på en måde, der ikke driver rovdrift på naturen, men tværtimod finder løsninger, der respekterer naturen og hjælper den med at blomstre igen.

Siden Sinatur blev etableret som hotelkæde i 2007, har vi arbejdet med nedenstående indsatser, der har taget udgangspunkt i vores kerneværdier nærvær, gastronomi og natur, og som samtidig har været startskuddet til vores ambitiøse strategi for at drive hoteller på naturens præmisser

Vi har valgt, at vi hver dag gør alt, hvad vi kan, for at give mere tilbage til naturen og hinanden, end vi tager, derfor ønsker Sinatur at være en del af noget større men en lille del af klimaregnskabet.

Nederst på siden kan du se vores 2030-mål.

Sinatur Impact Rapport

Sinatur Hotel & Konference gør for første gang status over, hvad det reelt betyder, at vi driver hoteller på naturens præmisser.  

Vi har udarbejdet rapporten, fordi vi skal leve op til lovgivningen og dokumentere, hvad det er, vi gør. Derfor rapporterer vi efter UN Global Compacts principper. Men vi har også lavet den, fordi vi ønsker at fremtidssikre vores forretning og vores planet. For det er lige så vigtigt for os at fremhæve de ting, vi gør - og lære fra os. Vi ønsker at inspirere andre til at tage ansvar ved at dele vores tilgang til - og viden om - at drive en ansvarlig forretning.  

Naturen og medmenneskeligheden er omdrejningspunkt for alt, hvad vi gør. Det afspejles i vores resultater og den måde, vi arbejder på indenfor alle fagområder. Det er overvældende at se, hvor meget vi har sat i gang, og hvad det har givet af resultater. Både på bundlinjen, men endnu vigtigere for vores egne ambitioner og stolthed over at kunne arbejde på en måde, der giver mening. Og ikke mindst, at der er sammenhæng i de ting, vi gør.  

Vi ser det som en central opgave at dele vores erfaringer, tale højt om de svære ting og lære fra os. For vi kan ikke løse klimakrisen alene, og det er nu engang sjovere at gøre ting i fællesskab. Og vi kunne ikke være kommet så langt uden opbakningen fra vores leverandører og gæster. Når vi samler alle trådene og gør regnskabet op, kan vi fremvise flotte resultater, men der er stadig meget, vi kan gøre. Derfor ser vi også rapporten som en status og ikke en målstreg. 

Læs Impact Rapporten her

Sinaturs bæredygtige dilemmaer

Sinatur sætter fokus på de mange dilemmaer, der er ved at være en ambitiøs ansvarlig virksomhed med et bæredygtigt mindset. Vi har været på rejsen i mange år, og vi vil gerne dele vores erfaringer, udfordringer, bekymringer og sejre med omverden for at inspirere endnu flere til at komme i gang med at tage ansvar for den verden, de er en del af.

Læs mere

Certificeringer og mærkninger

Vi er Nordens første B Corp certificerede hotelkæde, som er en dokumentation på, at vi lever op til de højeste bæredygtige standarder indenfor miljømæssige og sociale forhold.

Vi er en del af UN Global Compact, hvor vi forpligter os til at arbejde med Global Compacts 10 principper inden for menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, miljø, anti-korruption og de 17 verdensmål.

Vi har et verificeret GHG-regnskab, hvilket vil sige, at vi har fået kortlagt vores CO2 udledning efter den internationale standard Greenhouse Gas Protocol.

Vi har det Det Økologiske Spisemærke i sølv, som er din garanti for at 60-90% af vores råvarer er økologiske.
 

Vi er mærket med Green Key, der er turismens internationale miljømærke, som gives til turistvirksomheder, der gør en ekstra indsats for at beskytte miljøet.

Her kan du se vores ambitiøse 2030-mål

1. Vi køber kun danske fødevarer

Vi køber vores fødevarer hos leverandører, der er placeret så tæt på vores hoteller som muligt – uden at gå på kompromis med kvaliteten.

2. Alle produkter er certificerede og fra bæredygtige virksomheder

En væsentlig og ofte overset del af hotelbranchens træk på jordens ressourcer er de produkter, vi selv og vores gæster forbruger. Derfor har vi besluttet, at alle produkter skal være certificerede og komme fra bæredygtige virksomheder. Det er den bedste garanti for, at miljøbelastningen er så lille som mulig. 

3. Vi tager ansvar for biodiversiteten

Alle Sinatur-hoteller har en køkkenhave, hvor vi eksperimenterer med at dyrke fødevarer til brug i vores restauranter. Og vi vil tage et større ansvar for den del af fødevareproduktionen, der ikke er egen-produktion.

4. Vi er affaldsfrie, vi genbruger og genanvender alt

Sinatur vil gennem vores indkøb og drift sikre, at de produkter, vi forbruger, kan indgå i enten det biologiske eller det tekniske kredsløb. Det affald, der ikke indgår i direkte recirkulering eller genbrugssystemer, sorterer vi, så det kan bruges til produktion af nye produkter. Et godt eksempel er, at vi kræver af vores leverandører, at alle emballager skal kunne genanvendes.

5. Vi er klimapositive

Vi arbejder kontinuerligt og ambitiøst på at reducere energiforbruget fra driften af hotellerne. Vi ivil gerne være klimapositive og binde mere
CO2, end vi udleder.

6. Vi bruger vand med omtanke

Vi undgår vandspild og tager ansvar for vandkvaliteten for kommende generationer.

7. Vi er en inspirerende, mangfoldig og inkluderende arbejdsplads, som vores medarbejdere er glade for og stolte af

Sinatur arbejder også for social bæredygtighed. Vores grundsyn er, at alle mennesker har en rolle at spille og en plads at indtage i den store sammenhæng. Vi har respekt for hinanden som kolleger, og vi giver dem, der vil og deler vores kærlighed til naturen, mulighed for at bidrage og gøre en forskel.

8. Vi deler vores begejstring

Vi vil være naturens talerør, skabe opmærksomhed og invitere til handling. Vi ønsker at inspirere til, at både gæster, leverandører og samarbejdspartnere i lokalområdet deler vores glæde ved naturen.