Book nu

Nye gastronomiske standarder og mindre madspild


”Engang var vi en hotelvirksomhed, der arbejdede med ansvarlig drift. I dag er vi en ansvarlig virksomhed, der arbejder med hoteldrift”

 
Sådan indledes Sinaturs impact rapport - men hvordan omstillede hotel- og konferencekæden seks hoteller til ansvarlige virksomheder? Det kan du læse om, i de næste fire nyhedsbreve, hvor vi i fire kapitler beskriver Sinaturs bæredygtighedsrejse. 
 
Del 1 - Fra Green Key til samfundsambition om at drive hotel på naturens præmisser
Del 2 - Bedst for verden - et nyt forretnings-mindset (B Corp certificering)
Del 3 - Vi kan ikke gøre det alene - leverandørsamarbejder 
Del 4 - Nye gastronomiske standarder og mindre madspild
 

Del 4

 

Vi elsker mad i Sinatur Hotel & Konference. På vores seks hoteller har vi kreative og dedikerede kokke, som hele tiden arbejder med at udvikle nye, spændende menuer til vores gæster. Det er kokke med høje gastronomiske ambitioner, men det er også kokke, der er nysgerrige og har stærke holdninger til, hvad vores gæster putter i munden. 

Hos Sinatur forsøger vi at drive vores hoteller så ansvarligt som muligt. Og med den ambition, bliver vores arbejde i vores køkkener helt centralt. Når vi arbejder med at sænke vores negative aftryk, er menuerne afgørende for, hvor meget vi kan reducere CO2-belastningen. 

Hver dag kæmper vi for at vise dig som gæst, at vores ambitioner om at have omtanke for naturen ikke behøver betyde afsavn og kedelig mad på tallerkenen. Derfor laver vi mad, der smager af årstiden og er baseret på de danske og lokale råvarer. Det, mener vi, giver de største smagsoplevelser, en nærhed til naturen og en varieret menu året rundt. 

Vi bruger så mange af de gode, danske råvarer, som vi kan, fordi vi mener, vores lokale leverandører leverer virkeligt gode råvarer - og så er det bedre for klimaet, når råvarerne ikke skal transporteres så langt. 

Vi vil nemlig gerne nedbringe vores CO2-aftryk så meget som overhovedet muligt. Det betyder også, at du skal se langt efter appelsinjuice og bananer og ananas på vores morgenmads-menuer og som snacks i løbet af dagen. 

Efterhånden skal du også se langt efter oksekød på tallerkenen - det kan være der, men igen vil vi gerne vise dig alternativer med mere grønt og med lidt lysere kød - som kylling, fisk og svinekød. 

Vi går ikke på kompromis med vores gæstetilfredshed, for vores gæster forventer af os, at vi gør dem klogere på, hvilke alternativer, der findes - og som smager godt. 

I 2013 fik vi Det Økologiske Spisemærke i Bronze og i 2018 opgraderede vi det til Det Økologiske Spisemærke i sølv. Det er vi stolte af og mellem 60-90 procent af vores råvarer er økologiske. 

Så vi er glade for økologi, men det lokale vægter lige så højt. Hvis vi har en dygtig og ansvarlig æbleproducent i lokalområdet, så henter vi med glæde vores æbler hos ham eller hende. Det er ikke bare sund fornuft - det er også godt for vores gæsters tilfredshed. For de danske æbler er rigtigt gode. 

________________________________________________________________________


Impact rapport
Vil du vide mere om Sinatur Hotel & Konferences arbejde med at drive ansvarlige og bæredygtige hoteller på naturens præmisser, kan du læse vores impact rapport og forhåbentligt få inspiration til, hvordan du selv kan bringe den grønne transformation ind i din virksomhed - læs rapporten her  

________________________________________________________________________

 

Men vi forstår også, at vores klima sætter nogle naturlige begrænsninger for udbuddet af produkter, ingredienser og råvarer. Så vi køber lokalt, når det er muligt - og det er det ofte - herefter køber vi dansk, så nordeuropæisk og europæisk - og undtagelsesvis oversøisk. 

Vi er entusiastiske, men ikke fanatiske. Derfor må vores gæster godt nok undvære eksotisk frugt, men kaffe, chokolade og vanilje kan man stadig få. 

Hvad så med vinen? Tænker du måske. Jamen, den henter vi så tæt på, som vi kan. Det vil sige, at de oversøiske vine kan du ikke finde i vores vinkældre. 

I vores udforskning af alternativer arbejder vi også rigtigt meget med at skubbe lidt til opfattelsen af, hvad et godt måltid er, og hvad der - så og sige - giver god smag i munden. 

Vi bruger så meget vi kan. For vi er ikke glade for madspild. Og med omtanke og planlægning, er det faktisk muligt at nedbringe madspild. Vores kokke bruger rigtigt meget tid på at udvikle opskrifter, hvor alle råvarer udnyttes til fulde. Og det virker. 

I det hele taget er vi blevet meget fokuserede på at måle og veje vores fremskridt. For det hjælper os med at udvikle os og det er motiverende, at vi kan se, hvilke tiltag, der virker og er med til at reducere vores forbrug af CO2. 

For at give et eksempel på, hvor meget det kan betyde, at udskifte nogle af vores fødevarer med alternativer, kan vi se på oksekødet. 

I 2022 handlede vi i Sinatur 337,4 tons fødevarer med en total udledning af CO2 på 1.294,4 tons. Heraf købte vi ni tons oksekød som udledte 488,4 tons C02. Det betyder, at 38 procent af vores samlede CO2-belastning fra fødevareindkøb kommer fra oksekødet. Og det er selvom, at andelen af oksekød kun udgør 2,7 procent af vores samlede fødevareindkøb.

Så ja, det kan godt betale sig, at overveje, hvad der kommer på tallerkenen og forhåbentligt vil vores gæster fortsætte med at være lige så nysgerrige og interesserede i alternative menuer, som vi er. Men bare rolig, vi kommer ikke til at gå på kompromis med smagsoplevelsen og kvaliteten.

 

Læs 1., 2. og 3. del her