Book nu

Bedst for verden - et nyt forretnings-mindset


”Engang var vi en hotelvirksomhed, der arbejdede med ansvarlig drift. I dag er vi en ansvarlig virksomhed, der arbejder med hoteldrift”

 

Sådan indledes Sinaturs impact rapport - men hvordan omstillede hotel- og konferencekæden seks hoteller til ansvarlige virksomheder? Det kan du læse om, i de næste fire nyhedsbreve, hvor vi i fire kapitler beskriver Sinaturs bæredygtighedsrejse. 
 
● Del 1 - Fra Green Key til samfundsambition om at drive hotel på naturens præmisser
● Del 2 - Bedst for verden - et nyt forretnings-mindset (B Corp certificering)
● Del 3 - Vi kan ikke gøre det alene - leverandørsamarbejder 
● Del 4 - Nye gastronomiske standarder og mindre madspild

 

Del 2

 

Hvorfor gør vi det egentlig? Det spørgsmål har mange stillet os. Driv nu bare forretning som I plejer, det er alt for dyrt og besværligt med alt det der bæredygtighed og ansvarlighed, siger andre. Og hvad med gæsterne, er de overhovedet interesserede i det? Svaret på de spørgsmål vender vi tilbage til. 

Først og fremmest gør vi det, fordi vi oprigtigt tror på, at vi som forretning kan være med til at løse nogle af de udfordringer, vi står overfor. Derfor valgte vi også at gå efter en B Corp-certificering, som netop understøtter et mindset, hvor vi ikke driver forretning for at være bedst i verden, men for at være bedst for verden. 

Og vi er heldigvis ikke alene om det synspunkt. Vi er trådt ind i et fællesskab på +6000 virksomheder globalt og +90 virksomheder i Danmark og Norden, der alle lever op til en række ambitiøse samfunds- og miljømæssige standarder og udviser en høj grad af ansvarlighed og gennemsigtighed. 

Da vi i 2019 fik vores samfundsambition om at drive hoteller på naturens præmisser, var der noget i vores mindset, der ændrede sig. Vi skulle ikke længere alene have fokus på den økonomiske bundlinje. Men også på den bundlinje, der måler, hvor dygtige vi er til at passe på naturen og de mennesker, der arbejder for os. 

Dermed ikke sagt, at økonomien ikke er vigtig, for det er den naturligvis, men den kan ikke stå alene. Et flot økonomisk resultat betyder ikke noget, hvis arbejdet med bæredygtighed er blevet nedprioriteret eller gæsterne og medarbejderne flygter fra vores hoteller. 

Men hvordan sikrer vi, at vi fokuserer på de rigtige ting? Det er noget af det, B Corp-certificeringen har hjulpet os med. 

I november 2020 fik vi som den første hotelkæde i Danmark et verificeret GHG-klimaregnskab. Og i forlængelse heraf gav det god mening, at vi gik i krig med at blive B Corp-certificerede. 

For os er B Corp-certificeringen en naturlig forlængelse af alt det andet arbejde, vi gør for at være en ansvarlig virksomhed. B Corp-certificeringen er den eneste certificering, der ikke kun kigger på produkter eller tjenester, men på hele virksomheden, og som dokumenterer, at de certificerede virksomheder lever op til de højeste standarder inden for miljømæssige og sociale forhold og er transparente i deres gøren og laden.


En lang sej kamp
Vi er den første B Corp-certificerede hotelkæde i Norden og det er vi stolte af. Men det kostede blod, sved - og et par tårer - at blive certificeret. For det er en yderst omfattende proces, da det er hele virksomheden, der kigges på. Alle hjørner gennemlyses og vi fik overblik over, hvor vi skaber både positiv og negativ impact. 

For at opnå certificeringen, skal virksomheden gennemgås i et 360 graders perspektiv, og man skal være i stand til at dokumentere samtlige handlinger. Man opnår point i alt lige fra miljøpåvirkning, ledelse og arbejdsmiljø til samarbejdsforhold med leverandører og påvirkning af sit lokalsamfund. Og det er antallet af point, der afgør, hvorvidt man opnår den endelige certificering.

Og efter en lang og sej kamp, der har krævet utallige former for dokumentation og interviews, kom vi i mål. 

 

________________________________________________


Impact rapport
Vil du vide mere om Sinatur Hotel & Konferences arbejde med at drive ansvarlige og bæredygtige hoteller på naturens præmisser, kan du læse vores impact rapport og forhåbentligt få inspiration til, hvordan du selv kan bringe den grønne transformation ind i din virksomhed - læs rapporten her  

________________________________________________

 

Men betyder det så, at vi er færdige med at arbejde med vores ansvarlighed? Nej for certificeringen gælder kun i tre år og så skal man gen-certificeres. Og selvom vi er langt, har der gennem processen med at blive certificeret været nogle øjenåbnere omkring, hvad der virkeligt betyder noget for klimaet. 

Sådan noget som transport og kød kontra andre råvarer og handlinger. Lige meget hvor meget vi slukker lyset og skruer ned for varmen, så er det bedre at undgå kød, derfor har vi nu også indført en kødafgift i vores restauranter. 


Er det det værd? 
Og for at vende tilbage til spørgsmålene indledningsvist. Så er svaret et klart ja. Det er faktisk det hele værd. Og dette til trods for, at der er utroligt meget at arbejde med, og at det er svært og dilemmafyldt. 

Men det er også helt vildt spændende og når alle medarbejdere er med, bliver der frigivet en utrolig innovativ kraft og inspiration. Vores medarbejdere er stolte af det arbejde, vi laver, og kommer hver dag med nye ideer til, hvordan vi kan blive endnu bedre på præcist deres felt. F.eks. omkring rengøringsmidler i housekeeping eller indspark til, hvordan vi kan blive endnu mere skarpe på at undgå madspild og servere lækker og grøn gastronomi for vores gæster. 

Samtidig ser vi kontinuerligt pæne tal på bundlinjen, tårnhøj gæstetilfredshed og medarbejdere, der trives. F.eks. vil 80 procent af vores gæster i 2022 anbefale Sinatur til andre, og hele 97 procent ville gerne komme tilbage i løbet af det næste år, hvis de fik mulighed for det. 

Så ja, det er det hele værd. Men vi konstaterer igen og igen, at vi ikke kan gøre det alene. Vi må have alle med på vognen. 

I næste nyhedsbrev kan du læse om, hvordan vi samarbejder med vores leverandører om blandt andet udvikling af nye cirkulære produkter og transport. 

 

Læs del 1, 3 og 4 her