Tre nemme tips til at arbejde mere bæredygtigt i din virksomhed

I Sinatur Hotel & Konference ligger naturen vores hjerter nært, og vores seks konferencehoteller arbejder samvittighedsfuldt på at skabe en mere bæredygtig verden gennem små handlinger, der kan virke betydningsløse, men som gør en stor forskel.

To gange om året inviterer vi virksomheder som din til temaaften på Sinatur. Vinterhalvårets temaaften blev holdt på Skarrildhus, hvor forfatter, journalist, foredragsholder, redaktør og selvstændig rådgiver Signe Wenneberg fortalte om bæredygtighed.

Sammen med Signe Wenneberg giver vi dig tre enkle råd, så du og din virksomhed kan være med til at skabe en mere bæredygtig fremtid for kommende generationer.

#1 Drop vandflaskerne til jeres møder

Vi har alle brug for at drikke vand for at overleve. Men overvej et øjeblik, hvilken vanvittig vittighed det i grunden er at proppe vand på flasker for at sælge det for en pris, der er tusind gange højere end grundvand fra hanen.

Undersøgelser har endda vist, at noget flaskevand er mere beskidt end det vand, der er at finde i offentlige toiletter. Til gengæld er vandet i flasker dyrt, gammelt og iført en miljøbelastende plastikemballage.

Vand fra hanen koster cirka to øre pr. liter. En liter flaskevand koster meget mere end en liter mælk.

Så fyld karaflerne op med vand fra hanen og sæt glas på bordet, næste gang du skal holde møde i virksomheden. Det er snusfornuftigt for både miljøet og økonomien.

#2 Sluk for alt når I går hjem

At have lys, computere og andre apparater tændt eller på standby uden for arbejdstiden, koster mange penge og er en unødvendig klimabelastning. Gør det til en vane at slukke for alt.

Du og din virksomhed kan slukke helt ved at trække stikkene ud af væggen eller gøre som på Haraldskær, hvor de har sat bluetooth chips i alle sokler og med en smart app kan slukke al lyset på en gang. Som en ekstra gevinst kan lysstyrken skrues op og ned alt afhængig af behovet

#3 Grøn frokostordning med mindre kød

At spise bæredygtigt handler om produktion, transport og klima. Det handler om økologi og om at spise fødevarer fra lokale producenter. Og så er det bæredygtigt at spise mindre kød.

Produktion af nogle fødevareemner udgør en væsentlig årsag til de menneskeskabte klimaændringer. Fødevarerne står alene for 19-29 procent af den globale menneskeskabte udledning af drivhusga.

Kvæget alene står for 10-20 procent af menneskers samlede klimagas-udledninger. Der vil være meget store gevinster for klimaet – og dermed for alle vi mennesker, som rammes af den globale opvarmning – hvis vi forbrugere omlagde vores fødevareforbrug.

Vi skal spise bedre. Vi skal spise mindre. Vi skal undgå at spilde mad. Vi skal spise mere grønt. Vi skal spise mere lokalt. Og så skal vi spise mindre mængderabat-kød i bjerge fra store dyr, som forårsager en kraftig klimabelastning. Vi skal have kødfri dage som i gamle dage. Og den gode nyhed er, at det er så nemt at undvære kød, at man gerne tager to kødfri dage, nu man er i gang.

Find inspiration og flere gode råd på Signe Wennebergs blog

Hoteloversigt

Alle vores seks hoteller ligger midt i den skønne danske natur og prioriterer de bæredygtige processer. Du kan se meget mere om vores hoteller her.